Projekt literacko – historyczny WARSZAWSKIE DZIECI
Klasy 4-6 zapraszamy do literacko – historycznej wędrówki w czasie!
W roku szkolnym 2024/2025, już po raz SZESNASTY, wzorując się na ubiegłych latach, będziemy poznawać polską literaturę piękną i odkrywać jej związki z historią naszego kraju i narodu.
AUTORKI PROJEKTU:
mgr Małgorzata Frączek – Oleksiuk – nauczyciel języka polskiego,
mgr Anna Kryńska – nauczyciel historii.
REALIZACJA na lekcjach języka polskiego, historii, plastyki, muzyki, w ramach wolontariatu.
TERMIN REALIZACJI: rok szkolny 2024/2025
MIEJSCE REALIZCJI: Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. W. Grabskiego Społecznego Towarzystwa Oświatowego
UCZNIOWIE: klasy 4-6 szkoły podstawowej.
CELE PROJEKTU:
Uświadomienie współzależności historii, literatury i sztuki.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania siły kreacyjnej literatury i sztuki.
Zgłębianie historii walk o wolność i nieodległość Polski.
Rozszerzenie i uzupełnienie podstawy programowej języka polskiego
i historii.
Propagowanie nowych form kształcenia.
Umiejętność planowania własnego rozwoju.
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Rozwijanie współpracy z rodzicami i nauczycielami innych przedmiotów.
FORMY I METODY PRACY:
metoda projektów (praca w zespołach), koncerty patriotyczne, popołudnia literackie, wieczory filmowe, konkursy wiedzy, wycieczki, wolontariat.
Współpraca z Domem Dziennego Wsparcia dla Powstańców w Warszawie przy ul. Nowolipie 22.
Współpraca z organizatorami kampanii BohaterON – Fundacją Sensoria i Fundacją Pokolenia Kolumbów.
Udział w 5. edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Powstańcy’44 – pamiętamy!”
Lektury:
- „Asiunia” J. Papuzińska
- „Mój Tato szczęściarz” J. Papuzińska
- „Zaklęcie na W” M. Rusinek
- „Fajna ferajna” M. Kowaleczko – Szumowska
- „Czy wojna jest dla dziewczyn” P. Beręsewicz
- Archiwum Historii Mówionej – Muzeum Powstania Warszawskiego [dostęp: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html]
- „Galop’44” Kowaleczko – Szumowska
Edukacja filmowa:
- „Powstanie Warszawskie” film stworzony z materiałów archiwalnych w reż. Jana Komasy (2014)
- „Miasto ruin” film animowany w reż. Damiana Nenowa (2010)
- „Czas honoru. Powstanie” reż. Jan Hryniak, serial TVP 2014 r. (fragmenty).
Edukacja muzyczno-plastyczna:
- piosenki powstańcze
- projekt muralu – konkurs szkolny
Wycieczki i lekcje muzealne:
Muzeum Powstania Warszawskiego:
Symbole Podziemnego Państwa Polskiego,
Konspiracja-Mały Sabotaż,
Harcerska Poczta Polowa,
Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania,
Powstańczy dzień,
Spacery po powstańczej Warszawie.
Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie:
Lekcja „Skrzynia skarbów” – historia obozu Dulag 121. Czym jest wojna
i jakie przedmioty w czasie jej trwania są najcenniejsze.
Auffanglager Ursus:
organizacja uroczystości w ramach obchodów 80. Rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego
Lekcje języka polskiego: Związki literatury z historią narodu polskiego w czasie II wojny światowej.
ZAGADNIENIA REALIZOWANE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO:
W- jak WARTOŚCI
Symbole Podziemnego Państwa Polskiego
W- jak WARSZAWA
Powstańczy dzień
W- jak WALKA
Dzieci w Powstaniu Warszawskim
Lekcje historii: 63 dni chwały…
ZAGADNIENIA REALIZOWANE NA LEKCJACH HISTORII:
W – jak WARTOŚCI
Krótka historia Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej. Akcja „Burza”.
W – jak WARSZAWA
Życie w okupowanej Warszawie. Wypędzenie ludności po upadku powstania. Pomnik „Auffanglager Ursus”.
W – jak WALKA
Mali powstańcy.
Małgorzata Frączek–Oleksiuk, Anna Kryńska