Zespół do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Agnieszka Podobas – pedagog szkolny, reedukator szkolny
Psycholog, terapeuta pedagogiczny, ukończyła psychologię w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, oraz studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej uczniów z dysleksją, ADHD i zaburzeniami zachowania uzyskując certyfikat terapeuty. Ukończyła również szkolenie w terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Pracuje z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce, prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej, warsztaty ortograficzne, terapię zaburzeń przetwarzania słuchowego Neuroflow oraz Trening Umiejętności Społecznych.
Terapia pedagogiczna (reedukacja) polega na pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Za pomocą ćwiczeń staramy się usprawnić zaburzone funkcje.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w grupach i indywidualnie. Program zajęć jest dostosowany do potrzeb uczniów wynikających z zaleceń opinii lub sugestii rodziców i nauczycieli.
W zależności od potrzeb danego ucznia, zajęcia mają na celu: utrwalenie zasad ortograficznych, usprawnienie analizy i syntezy wzrokowej, percepcji słuchowej i wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi, pamięci, orientacji przestrzennej oraz wzmocnienie sprawności grafomotorycznej.
Do zadań pedagoga szkolnego należy:
- obserwacja i diagnoza środowiska wychowawczego,
- zapewnienie uczniom indywidualnej i grupowej pomocy psychologicznej,
- otaczanie opieką dzieci z wszelkimi problemami,
- zabieganie o różne formy pomocy wychowawczej dla uczniów,
- współpraca z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej lub stałej opieki wychowawczej,
- psychoedukacja rodziców,
- współpraca z wychowawcami i nauczycielami przy rozwiązywaniu problemów uczniów,
- pośredniczenie w skierowaniu uczniów z objawami dysfunkcji do poradni specjalistycznych,
- prowadzenie warsztatów, szkoleń, spotkań psychoedukacyjnych dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- współpraca z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły.
Joanna Kęsy-Świś – pedagog specjalny, psycholog
Pedagog specjalny, psycholog, obecnie w trakcie szkolenia Psychoterapia Dzieci i Młodzieży w Poza Schematami. Studia zarówno pedagogiczne jak i psychologiczne ukończyła w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Uczestniczy w wielu szkoleniach poszerzając swoje kwalifikacje, między innymi jest również terapeutą integracji sensorycznej (dyplom uzyskała w Centrum Integracji Sensorycznej) oraz terapeutą TUS.
W STO 4 pracuje od 2020 roku, najpierw jako nauczyciel współorganizujący kształcenie, później jako pedagog szkolny. Obecnie zajmuje stanowisko pedagoga specjalnego.
Do zadań pedagoga specjalnego należy:
czuwanie nad dostosowywaniem form i metod pracy dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
wspieranie nauczycieli i rodziców uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
monitorowanie Standardów Ochrony Małoletnich.
Godziny pracy pedagoga specjalnego:
Pon: 10:30-12:00 Traktorzystów 12:20-14:20 DW
Wt: 08:30-12:30 DW
Śr: 09:30-13:00 Traktorzystów
Czw: 09:30-12:00 Traktorzystów, 12:15-14:15 DW
Pt: 08:30-12:30 DW, 13:30-14:00 Traktorzystów
Psycholożka, mediatorka, posiadająca kwalifikacje pedagogiczne. Ukończyła I i II stopień terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, a aktualnie jest w trakcje 4-letniej szkoły psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Pełni rolę psychologa szkolnego – wspiera zarówno dzieci, młodzież jak i ich rodziców oraz nauczycieli.
„Perspektywę, którą przyjmuję pracując z dziećmi i nastolatkami, pozwala mi patrzeć na nich jako na indywidualności z konkretnymi potrzebami oraz potencjałem. Podstawą wsparcia i skutecznej terapii jest dla mnie życzliwa relacja oparta na akceptacji i szacunku. Niezwykle ważną rolę odgrywa tu komunikacja. Bliskie jest mi podejście oparte na „porozumieniu bez przemocy” (ang. nonviolent communication), w którym bazą jest rozumienie i uwzględnianie potrzeb własnych i drugiej osoby. Podczas spotkań z dzieckiem/nastolatkiem, pracujemy wspólnie nie tylko nad konkretnymi umiejętnościami, ale też nad tym, aby „czuć się ze sobą dobrze”, aby siebie polubić i akceptować. Kluczową więc dla mnie kwestią jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwijaniu samoświadomości, poczucia własnej wartości i tożsamości, a także w kształtowaniu umiejętności samoregulacji.
Szczególną wagę przywiązuję do potrzeby samostanowienia, której komponenty – autonomia, kompetencja i więź – są wg badaczy niezbędne dla optymalnego funkcjonowania i rozwoju.”
Do zadań psychologa szkolnego należy:
wsparcie psychologiczne kiedy:
- relacje z innymi są dla ciebie niezrozumiałe,
- potrzebujesz wsparcia w rozpoznaniu swoich potrzeb,
- potrzebujesz zająć się swoimi emocjami,
- potrzebujesz pewności czy to co robisz służy Tobie i innym.