Projekt literacko – historyczny POLSKA WALCZĄCA
Klasy 7-8 zapraszamy do literacko – historycznej wędrówki w czasie!
W roku szkolnym 2024/2025, już po raz SZESNASTY, wzorując się na ubiegłych latach, będziemy poznawać polską literaturę piękną i odkrywać jej związki z historią naszego kraju i narodu.
AUTORKI PROJEKTU:
mgr Małgorzata Frączek – Oleksiuk – nauczyciel języka polskiego,
mgr Anna Kryńska – nauczyciel historii.
REALIZACJA na lekcjach języka polskiego, historii, plastyki, muzyki, w ramach wolontariatu
TERMIN REALIZACJI: rok szkolny 2024/2025
MIEJSCE REALIZCJI: Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. W. Grabskiego Społecznego Towarzystwa Oświatowego.
UCZNIOWIE: klasy 7- 8 szkoły podstawowej.
CELE PROJEKTU:
Uświadomienie współzależności historii, literatury i sztuki.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania siły kreacyjnej literatury i sztuki.
Zgłębianie historii walk o wolność i nieodległość Polski.
Rozszerzenie i uzupełnienie podstawy programowej języka polskiego
i historii.
Propagowanie nowych form kształcenia.
Umiejętność planowania własnego rozwoju.
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Rozwijanie współpracy z rodzicami i nauczycielami innych przedmiotów.
FORMY I METODY PRACY:
metoda projektów (praca w grupie), koncerty patriotyczne, popołudnia literackie, wieczory filmowe, konkursy wiedzy, wycieczki, wolontariat.
Współpraca z Domem Dziennego Wsparcia dla Powstańców
w Warszawie przy ul. Nowolipie 22.
Współpraca z organizatorami kampanii BohaterON – Fundacją Sensoria i Fundacją Pokolenia Kolumbów.
Udział w 5. edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Powstańcy’44 – pamiętamy!”
Lektury:
- „Galop’44” Kowaleczko-Szumowska
- „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Białoszewski
- „Wielka gra” Kamiński (fragmenty)
- „Kamienie na szaniec” Kamiński (tylko klasa 8)
- powstańcza poezja A. Świerszczyńskiej
- Poezja K. K. Baczyńskiego
- „Ziele na kraterze” Wańkowicz (fragmenty dotyczące Powstania Warszawskiego),
- Archiwum Historii Mówionej – Muzeum Powstania Warszawskiego [dostęp: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html]
dla chętnych
- „Warszawskie dzieci ’44. Prawdziwe historie dzieci
w powstańczej Warszawie” Cubała - „Wolność ’44. Jaką lekcję przynosi nam dziś Powstanie Warszawskie” A. Cubała
- „Dziewczyny z Powstania” Herbich-Zychowicz
- „Powstańcy” Łucyan
Edukacja filmowa:
- „Powstanie Warszawskie” film z stworzony materiałów archiwalnych w reż. Jana Komasy (2014)
- „Miasto’44” reż. Jan Komasa (2014)
- „Miasto ruin” film animowany z 2010 w reżyserii Damiana
Nenowa (2010)
- „Czas honoru. Powstanie” reż. Jan Hryniak, serial TVP 2014 r.
Edukacja muzyczno-plastyczna
- piosenki powstańcze
- cykl „Kamienie krzyczą” B.Linke
Wycieczki i lekcje muzealne:
Muzeum Powstania Warszawskiego:
Symbole Podziemnego Państwa Polskiego,
Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania,
Powstańczy dzień,
Spacery po powstańczej Warszawie.
Muzeum Więzienia Pawiak i Mauzoleum Walki i Męczeństwa
w Warszawie:
Szlakiem bohaterów „Kamieni na szaniec” A. Kamińskiego;
Muzeum Warszawy:
Spacer szlakiem Powstania Warszawskiego po Starym i Nowym Mieście;
Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie:
Losy ludności cywilnej wypędzonej z miasta podczas Powstania Warszawskiego.
Auffanglager Ursus:
organizacja uroczystości w ramach obchodów 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego
Lekcje języka polskiego: Związki literatury z historią narodu polskiego
w czasie II wojny światowej.
ZAGADNIENIA REALIZOWANE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO:
W – jak WARTOŚCI:
Symbole Podziemnego Państwa Polskiego.
W- jak WOLNOŚĆ:
Dziś – Jutro – Pojutrze.
W – jak WALKA:
Harcerska Poczta Polowa.
Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania.
W – jak WARSZAWA
Powstańczy dzień.
Lekcje historii: 63 dni walki chwały.
ZAGADNIENIA REALIZOWANE NA LEKCJACH HISTORII:
W – jak WARTOŚCI:
Rząd polski na emigracji. Polskie Państwo Podziemne – fenomen w skali światowej.
Historia Armii Krajowej. Dowódcy i żołnierze armii podziemnej- bohaterowie tamtych dni…
W- jak WOLNOŚĆ:
Dumni z powstania – legenda powstania warszawskiego. Losy powstańców po zakończeniu wojny światowej. Pamięć o największej bitwie stoczonej
w czasie II wojny światowej.
W – jak WALKA:
63 dni chwały…
W – jak Warszawa:
Losy ludności cywilnej w czasie i po upadku powstania. Zagłada miasta.
Małgorzata Frączek – Oleksiuk
Anna Kryńska